مقدمه

در مورد اینکه چه کسی دانش را بدست می آورد و می داند چگونه آن را به خوبی مدیریت کند ، قدرت موفقیت را به دست می آورد ، هیچ بحثی وجود ندارد. بنابراین ، دانستن اجزای مدیریت دانش بهترین راه شما برای رسیدن به این هدف است.

اجزای مدیریت دانش به عناصری اطلاق می شود که مدیریت دانش برای ایجاد یا استفاده از دانش در سازمان با آنها سروکار دارد. چهار مولفه مدیریت دانش به شرح زیر است: افراد ، فرایند ، فناوری و استراتژی. اجزای مدیریت دانش – بهترین راهنما
آگاهی از اجزای مدیریت دانش و نحوه تأثیر آنها بر ایجاد و استفاده از دانش در داخل سازمان شما به شما این امکان را می دهد که سازمان خود را به طور کامل مدیریت کنید. بنابراین ، این مقاله این اجزا و تأثیر آنها را به شما نشان می دهد. بیا بریم

چرا مولفه مدیریت دانش مهم است
اجزای مدیریت دانش اهمیت خود را از اهمیت خود مدیریت دانش که نیروی پیشرو هر سازمانی در این عصر است ، می گیرند.

آگاهی از اهمیت شناخت اجزای مدیریت دانش ، شما را قادر می سازد تا به این مولفه ها توجه کنید تا نتایج ، در نهایت ، به طور کلی به مدیریت دانش بازگردد. با انگیزه نگه داشتن افراد ، تلاش آنها افزایش می یابد و به آنها کمک می کند تا سازمان را به سطح بالایی برسانند. علاوه بر این ، به توسعه روابط دوستانه خوب بین آنها نیز کمک می کند. بنابراین ، منجر به ایجاد یک محیط مودب و حرفه ای در شرکت می شود.

فرایند دانش باعث می شود که افراد در مورد آنچه برای یک سازمان بهتر است اطلاعات کافی کسب کنند. بنابراین ، هیچ کس بدون مدیریت فرآیند دانش ، تأثیر مدیریت دانش را بر سازمان نخواهد دید. سازمان باید برنامه ها را با توجه به نیازها و خواسته های افراد تدوین کند و این تنها در صورتی امکان پذیر است که مولفه های مدیریت دانش را مطالعه کنید. آگاهی از مردم ، خواسته های آنها و توسعه روش هایی برای پیش بینی روندهای در حال تغییر اولین و مهمترین چیز است.

اگر استراتژی ها به خوبی برنامه ریزی شده باشند ، نتایج مثبتی را برای سازمان به همراه خواهد داشت. در غیر این صورت ، رویاهای آینده را در هم می شکند. فناوری افراد را در هر کجا و هر زمان گرد هم می آورد. این بدان معناست که دانش با مردم هر کجا که می روند همراه خواهد بود. این چهار جزء از سیستم مدیریت دانش اهمیت ستون هایی را دارد که کل سیستم های دانش بنیان و فرایندهای تصمیم گیری بر آنها تکیه می کند. بنابراین ، فقدان هر یک از این موارد باعث ایجاد مانعی می شود که منجر به خرابی سیستم ها می شود. از این رو ، سازمان ها باید برای حفظ رقابت و پیشرفت بیشتر به این اجزا توجه ویژه ای داشته باشند.

جزء شماره 1: افراد
شکی نیست که افراد حیاتی ترین جزء مدیریت دانش هستند. بنابراین ، آنها پایه و اساس اولیه برای ایجاد یک سازمان موفق هستند.

علاوه بر این ، دانش نیاز به تفکر ، برنامه ریزی و اجرا دارد. بدون مردم ، آنها به دست نمی آیند. بنابراین ، این موارد تنها با مشارکت مردم قابل دستیابی است.

مردم دارنده نهایی دانش هستند و مسئول تقویت مدیریت دانش هستند. بنابراین ، برنامه افزایش تلاش افراد و مشارکت آنها در فرآیندهای داخلی و ارائه مزایای اشتراک گذاری است.

بنابراین ، یک سازمان باید به مردم انگیزه بدهد زیرا انگیزه کلید رسیدن به یک سازمان است.

تصمیمات مردم برای رشد سازمان بسیار مفید است. بنابراین ، اگر سازمانی بخواهد یک تجارت موفق را اداره کند ، انگیزه در این سناریو مفید است.

وقتی می خواهید یک برنامه را راه اندازی کنید ، به دو نوع افراد نیاز دارید. نوع اول کسی است که در این زمینه متخصص است و دانش گسترده ای دارد. از آنجا که آنها به شما حمایت مالی می کنند و به شما در ایجاد یک سازمان استراتژیک کمک می کنند ، چنین افرادی مسئول ارائه اطلاعات ضروری و فوری به مشاغل خود برای کمک به رونق تجارت هستند.

نوع دیگر ، ذینفعانی هستند که شما را به سمت اجرای استراتژیک راهنمایی می کنند. برای استخدام سهامداران ، با جستجوی آنها در بخش منابع انسانی و فناوری اطلاعات شروع کنید.

هر دوی این افراد با یکدیگر ارتباط دارند و عدم حضور هر کسی مانع رشد سازمان می شود. اگر در حال دریافت این نکته هستید که به افراد زیادی احتیاج دارید ، تا حدی حق با شماست. اما ، استخدام افراد چند رشته ای می تواند به کاهش نیروی کار مورد نیاز برای استخدام کمک کند.

جزء شماره 2: فرآیند
دانش به طور مداوم جریان نمی یابد ؛ مانند شیر آب است که فقط وقتی کسی شیر را باز می کند چکه می کند. فرآیندهای مدیریت دانش شما را قادر می سازد تا درک موثری را به دست آورید.

هدف فرآیندهای مدیریت دانش ، به دست آوردن ، ایجاد ، جمع آوری و به اشتراک گذاری دانش است. یک فرآیند دانش بدون این اهداف ناقص است.

شما با دریافت الزامات و ایجاد آگاهی جدید ، که یک فرایند مستمر است ، شروع می کنید. پس از آن ، دانش انتقادی از مجموعه دانش جمع آوری شده مشخص می شود. سپس با نهادهای دخیل در تصمیم گیری بر اساس این دانش به اشتراک گذاشته می شود.

فرآیند مدیریت دانش ، تعامل انسان با انسان را افزایش داده و رابطه ای سالم بین آنها ایجاد می کند.

همچنین ، کارایی تصمیم گیری یک سازمان را بهبود می بخشد و از طریق افزایش سود و کاهش هزینه برای سازمان مزایایی را به همراه دارد.

فرایندهای اصلی مدیریت دانش را می توان به چهار فرایند اصلی تقسیم کرد: کسب دانش ، ذخیره دانش ، توزیع دانش و استفاده از دانش.

اجرای صحیح روشها همچنین امکان شناسایی تنگناها و موانع را فراهم می آورد. بنابراین ، ارائه راه حل هایی برای مقابله با این تنگناها و حفظ جریان مناسب فرایندها.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع ، مقاله “فرایندهای مدیریت دانش” را بخوانید.

جزء شماره 3: فناوری
این فناوری تلاش ها را پیش می برد و سرعت انتقال دانش را تسریع می کند. نه تنها فناوری ، محتوا نیز نقش حیاتی دارد. محتوا عبارت است از هر گونه اطلاعات مستند یا شفاهی که بین اعضا به اشتراک گذاشته می شود. می توان آن را به خوبی مرتب کرد یا نکات و پیشنهادات سریع.

این به عنوان دست یاری برای پردازش و جمع آوری اطلاعات ارزشمند دانش عمل می کند و آن را در دسترس مردم قرار می دهد.

هیچ کس نمی تواند در مورد به اشتراک گذاری دانش بدون نیاز به استفاده از فناوری فکر کند.

اگر کسی قصد به اشتراک گذاری دانش خود دارد ، استفاده از فناوری ضروری است. بنابراین ، موفقیت یک شرکت به طور مستقیم با استفاده از جدیدترین و جدیدترین تکنولوژی روز مطابقت دارد. بنابراین ، با پیشرفت سریع بخش فناوری ، یک شرکت یا سازمان باید از آخرین روندها پیروی کند.

همچنین ، از طریق فناوری ، افراد می توانند با تلاش بیشتر و اتلاف وقت ، به سرعت در مورد هر موضوعی اطلاعات بیشتری کسب کنند. در نتیجه ، آنها می توانند بهترین دانش را با توجه به نیازهای خود در هر کجا و هر زمان بدون نگرانی به کار گیرند و به اشتراک بگذارند.

اگر کسی محتوای کافی برای به اشتراک گذاشتن با دیگران دارد ، به بستری نیاز دارد که به او کمک کند تا مطالب خود را برای مشاهده آنها ارسال کند.

بدون استفاده از فناوری مدیریت دانش ، محتویات افراد را می توان کپی یا استفاده مجدد کرد ، اگر محتوای خود را در جایی قرار ندهد که به مردم اجازه قضاوت بدهد. مردم باید به طور مثبت از فناوری برای افزایش توانایی دانش خود استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فناوری ، به این مقاله مراجعه کنید: “نقش فناوری در مدیریت دانش”.

جزء شماره 4: راهبرد
هر برنامه یا برنامه ای نیاز به راهبرد دارد. اگر بدون هیچ راهبرد مناسب برنامه ریزی کنید ، در زندگی به موفقیت نخواهید رسید. استراتژی هر برنامه ای آینده آن را تعیین می کند ، آیا در مسیر درستی پیش می رود یا خیر. مهم نیست که شما بهترین ابزارهای فناوری اطلاعات را دارید یا خیر.

اگر برنامه شما راهبردی نیست ، همه آنها صفر محسوب می شوند.

درک نیازها و خواسته های سازمان برای دستیابی به موفقیت ضروری است. یک سازمان تنها در صورتی موفق است که نیازها و خواسته های مشتریان را دنبال کند. استراتژی های مختلف برای کمک به درک نیازها و خواسته های توده ها و کمک به کسب دانش مناسب طراحی شده است. با افزایش چالش ها ، راهبرد باید از نظر تجاری پایدار باشد. بدون شک به نفع یک سازمان خواهد بود و ارزش آن را افزایش داده و راه را برای چشم اندازها ایجاد می کند. راهبرد باید با در نظر گرفتن ابزارها ، نقشها و بودجه و تأثیر مثبت مدیریت دانش بر سازمان ایجاد شود. استراتژی مناسب برای استفاده از ابزارهای مورد نیاز در بودجه کم هزینه ، ارزش سازمان را افزایش می دهد. چنانچه سازمانی از طریق قانون فوق راهبرد را تدوین کند ، ناگزیر با پیشرفت روزها افزایش می یابد. همچنین می تواند از رقبای خود پیشی بگیرد و ارزش خود را ثابت کند.

نتیجه
بسیاری از سازمانهای جهان از سازمانهای دیگر بسیار جلوتر هستند. دلیل آن این است که آنها از منابع دانش خود بسیار زیبا استفاده می کنند. برای هیچ سازمانی که می داند چگونه از منابع دانش استفاده کند ، هیچ راه توقفی وجود ندارد.

اجزای مدیریت دانش به عناصری اطلاق می شود که مدیریت دانش برای ایجاد یا استفاده از دانش در سازمان با آنها سروکار دارد. چهار جزء مدیریت دانش به شرح زیر است: افراد ، فرایند ، ابزارها و استراتژی. صرف نظر از اندازه یک سازمان یا نیازهای دانش مورد نیاز ، افراد همیشه برای رهبری ، حمایت و تسهیل به اشتراک گذاری دانش مورد نیاز هستند. مدیریت دانش نیروی پیشرو برای هر سازمانی در این عصر است. در نتیجه اهمیت مدیریت دانش ، اجزای مدیریت دانش اهمیت خود را به دست می آورند.

Citation to the original source: in Knowledge Management

اخلاق پژوهش: استفاده از این محتوا صرفا در صورت استناد به مرجع مدیریت دانش ایران مجاز می باشد.