مقدمه

حوزه مدیریت دانش (KM) دائماً در حال تغییر است و به مجموعه ابزارها ، فناوری ها و اهداف خود می افزاید. ترکیبی از مهارت ها و تخصص ها ، داده ها ، جستجو ، ارتباطات و فناوری که KM در بر می گیرد به این معنی است که برای دستیابی به اطلاعات هم برای کارکنان و هم برای مشتریان بسیار مهم است که در جریان باشیم. در این مقاله ، ما قصد داریم وضعیت KM را در سال 2020 در بازار در حال تغییر سریع بررسی کنیم.

جیووانی پیازا ، مدیر جهانی مدیریت دانش در داروسازی تاکدا ، وضعیت کنونی مدیریت دانش را به شرح زیر توصیف می کند: “مدیریت دانش این روزها اساساً چهار چیز است: جستجو و یافتن. سپس یک چیز وجود دارد که همه از ابتدای آن دنبال آن بوده اند. شروع رشته ، مکان تخصص ، پیدا کردن کسی که می داند چه چیزی. این روندی است که در 5-7 سال گذشته ایجاد شده است هنگامی که متوجه شدیم افراد نوع دیگری از محتوا هستند. و سپس ، هنگامی که مکان تخصصی را پیدا کردید ، مورد بعدی شما دارای جوامع دیجیتالی ، یا به طور دقیقتر ، جوامع دارای قابلیت دیجیتالی ، با نام انجمنهای عمل هستید. و چهارمین مورد فناوریهای نوآورانه است. ”

نیروی کار از راه دور مدیریت دانش را به پیش می برد
بحران همه گیر ، استفاده از کارگران از راه دور و نیروی کار توزیع شده را بسیار تسریع کرده است. خوشبختانه ، مدیریت دانش به ایجاد همکاری موثر در بین این تیم های دور دست کارگران کمک کرده است.

گرچن اندرسون ، مشاور استراتژی محصول ، نویسنده و سخنران ، حرکت به سمت نیروی کار توزیع شده را حرکت مثبتی می داند و اظهار می دارد که “حمایت از کار توزیع شده ناهمگام همیشه مهم بود ، اما اکنون شرکت ها آن را در وضعیت فعلی یافته اند. تغییرات در مورد به اشتراک گذاری است کارهایی که در حال انجام است در تنظیماتی که F2F نیستند و به افراد اجازه نمی دهند گفتگو را کنترل کنند ، در واقع عالی است. ”

پیازا گفت که در گذشته ، مشاغل “از کار از راه دور دلسرد می شدند ، و ناگهان اکنون ، در ماه گذشته یا بیشتر ، خود را در خط مقدم قرار داده اند. زیرا اکنون از Zoom و WebEx و Microsoft Teams و غیره استفاده می کنند. این همه مدیریت دانش است. آینده مدیریت دانش قرار است محل کار دیجیتالی [از راه دور] باشد. ”

به گفته پیازا ، “آینده رشته KM همه این موارد است ، همه این مولفه ها برای چیزهای دیگر بیان می شود: افراد ، فرایند ، محتوا و فناوری. یک ماتریس چهار در چهار تصور کنید. تا این اواخر معمولاً بر جستجو و یافتن تاکید می شد. و کمی از تخصص. در حال حاضر ، با قرنطینه ، بسیاری از شرکت هایی که فکر می کردند فعالیت آنها در دنیای مجازی غیرممکن است متوجه می شوند که وقتی مجبور به انجام این کار می شوند ، آنقدرها هم بد نیست. ” او احساس می کند که “جعبه ابزار مدیریت دانش در حال تکامل است. این یک سفر تکاملی و تکاملی بود ، اما یک سفر انقلابی نبود.”

پیازا معتقد است که تکامل در KM مدتی است که اتفاق می افتد. “تغییر جهت وجود دارد زیرا حتی قبل از همه گیری ، مدیریت دانش در حال پیشرفت به سمت محل کار دیجیتالی بود. مدیریت دانش تغییر جهت نگرفته است. این بدان معنا نیست که ما کارهایی را انجام می دهیم که قبلا انجام نمی دادیم. همه ما کارهایی را انجام می دهیم که ما قبلاً این کار را می کردیم ، تعادل به سمت کمک خلاق جوامع دیجیتالی و ایجاد محل کار دیجیتالی تغییر کرده است. این همان تغییری است که مشاغل مشاهده می کنند. ”

هوش مصنوعی و مدیریت دانش
یکی از جالب ترین روندهای فناوری امسال استفاده از هوش مصنوعی در ارتباط با مدیریت دانش است. به عنوان مثال ، یکی از زیرمجموعه های مدیریت دانش ، ارائه اطلاعات به مشتریانی است که در مورد شرکتی که با آن همکاری می کنند سوالات خاصی دارند. در گذشته ، این شامل یک پایگاه دانش آنلاین ، مجموعه ای از صفحات وب بود که محصولات یا خدمات آنها را توصیف می کرد ، یا شاید یک صفحه سوالات متداول (سوالات متداول) ، و اگر این اسناد پاسخ ندادند ، یک آدرس ایمیل برای مشتریان ارائه شد می تواند از آنها برای پرسیدن سوالات خود به یک فرد پشتیبانی مشتری از مشاغل استفاده کند. همه اینها نیاز به سطح خاصی از تعهد و پشتکار مشتری و همچنین طولانی شدن فرایند ارتباطات رفت و برگشت دارد.

از طریق استفاده از هوش مصنوعی و ربات ها ، یعنی نرم افزارهای چت خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی ، مشاغل اکنون قادرند بلافاصله به طور مستقیم در وب سایت تجارت ، در زمان واقعی به مشتریان پاسخ دهند. چت بات ها چیز جدیدی نیستند – بیش از یک دهه است که از آنها استفاده می شود. در سال 2008 ، هواپیمایی آلاسکا چت بات Ask Jenn خود را معرفی کرد و Expedia در سال 2011 ربات خدمات مشتری خود را اعلام کرد. اکثر این چت بات های اولیه از توالی خودکار استفاده می کردند که با استفاده از کلمات کلیدی در تعامل کاربر با ربات ایجاد شده بود. یک درخت تصمیم گیری ، چت بات را قادر می سازد تا تعیین کند کدام پاسخ برای مکالمه در حال انجام مناسب است.

از طرف دیگر ، چت بات AI به گونه ای طراحی شده است که به طور مستقل با استفاده از پردازش زبان طبیعی ، (NLP) و هوش مصنوعی که بر اساس داده های انسانی است ، بیشتر عمل کند. این امر باعث می شود چت بات هوش مصنوعی به طور مداوم بهبود یابد و در پاسخ های خود به خود ، بیشتر شبیه به انسان شود و مکالمه ای را در اختیار مشتری قرار دهد که اغلب متمایز از مکالمه با یک شخص واقعی دشوار است. آزمون قدیمی تورینگ ، که در آن هدف ایجاد مکالمه بین انسان و ماشین است ، رسما شکست خورد.

مزیتی که چت بات های هوش مصنوعی نسبت به چت های خودکار سنتی بیشتر دارند این است که یک چت بات هوش مصنوعی بهتر می تواند الگوهای رفتاری را درک کند ، احساسات را تجزیه و تحلیل کند و بتواند به طور فعال یاد بگیرد و با نیازهای فردی مشتری سازگار شود. این تنها یک مثال از نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای تسهیل ارائه موثرتر و بیان دانش است.

پیازا ارزش هوش مصنوعی را می داند ، اما در استفاده از فناوری برای مدیریت دانش تنها به دلیل در دسترس بودن آن مردد است. “تمرین کنندگان مدیریت دانش اغلب بدترین دشمنان خود ما بوده اند زیرا بسیاری از ما بدون در نظر گرفتن هزینه و فایده یا صرفاً ارزیابی اثربخشی ، از آخرین شیء درخشان استفاده کرده ایم. بنابراین بسیاری از مواقع ، ما طعمه آخرین مد شده ایم. در نتیجه ، مدیریت دانش بیشتر از همه سیاه می شود. ”

با این اوصاف ، او تأکید می کند که “یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای ماندن در اینجا هستند. و هرکسی که توجه نکند ، مرتکب یک اشتباه بزرگ می شود.” پیازا در ادامه می گوید: “هوش مصنوعی در یک اکوسیستم معین به خوبی زندگی می کند که با حجم زیاد ، قابلیت پیش بینی قطعی همه ترکیبات احتمالی عناصر و غیره مشخص می شود. اما اگر 10 میلیون سند دارید که یک شرکت متوسط ​​به بالا است. اندازه بزرگ هیچ چیز شنیده نمی شود و آنها در شش یا هفت سیستم ، مخازن دانش و سیستم عامل های مختلف هستند ، شما چیزی در SharePoint ، چیزی در درایوهای مشترک دارید ، هوش مصنوعی کاری برای شما انجام نمی دهد. ”

مدیریت دانش بصری برجسته تر می شود
مصورسازی داده ها – بازنمایی گرافیکی اطلاعات و داده ها – در شیوه های مدیریت دانش فراگیرتر شده است. ما یک جامعه بصری هستیم و با تمایل به دسترسی سریع به اطلاعات هدایت می شویم. از موفقیت آموزش های 30 دقیقه ای (یا کمتر) که در یوتیوب در هر موضوعی قابل تصور است تا جستجوی عکس معکوس گوگل که به کاربران امکان می دهد با تلفن هوشمند خود عکس بگیرند و از آن عکس برای بازگرداندن نتایج جستجو استفاده کنند ، بیشتر به یک جامعه اشاره می کند. وابستگی و وابستگی به رسانه های تصویری

وب سایت هایی مانند AnswerThePublic از نمایش بصری نتایج جستجوی کلمات کلیدی خود برای نمایش گرافیکی عبارات یا س questionsالات بر اساس کلمات کلیدی مورد جستجو استفاده می کنند و بینش بیشتری را برای مشتریان خود فراهم می کند.

برای کسانی که در KM هستند ، استفاده از پارادایم های بصری ارائه شده توسط نرم افزاری مانند MindMapper ، DeepaMehta ، eyePlorer و دیگران این فرصت را فراهم کرده است که مجموعه داده ها را تقریباً در هر موضوعی به صورت گرافیکی نمایش دهد. از طریق استفاده از عناصر بصری مانند ابرهای جستجو ، نقشه ها ، نمودارها و نمودارها ، این ابزارها روشهای بصری قابل دسترسی برای تشخیص روندها و الگوها و ایده هایی را که در داده ها بیان شده است در اختیار کاربران قرار می دهد.

روش شناسی چابک هنوز برای KM حیاتی است
پیازا یکی از طرفداران بزرگ روش Agile در KM است و از تأیید خود بر آن عذرخواهی نمی کند. مدیریت دانش چابک به سرعتی که فرد قادر به پاسخگویی به چالش های عملکرد تجاری و عملیاتی ، و همچنین توسعه و اجرای یک استراتژی مبتنی بر مدیریت دانش و روش هایی است که می تواند با موفقیت مورد استفاده قرار گیرد ، اشاره دارد. متدولوژی چابک که معمولاً بر تکرار ، همکاری ، خود سازماندهی و طراحی مشتری محور تمرکز دارد ، به طور گسترده ای توسط مدیران دانش مورد استفاده قرار گرفته است.

“من از طرفداران بزرگ روش شناسی چابک هستم ، یک طرفدار بزرگ ، بزرگ و بزرگ.” او معتقد است که یک روش چابک “با طراحی کاربر محور همراه می شود. سناریوی سنتی در مورد کاربران است ، که IT نیستند ، آنها کاربران نهایی هستند. مطمئناً آنها با IT گفتگو می کنند و ساعت های بی شماری را صرف نوشتن مشخصات می کنند. سند ، الزامات آنها ، مشخصات – آنها به اندازه یک دفترچه تلفن ضخامت دارند. و سپس IT از بین می رود ، مشخصات را می خواند ، و شش ماه بعد برمی گردند و کاربر به آنچه می گوید نگاه می کند. “این چیزی نیست که من تحت تعقیب.’ “در اینجا می گوید ، فصل سوم بخش چهارم ، پاراگراف z. ببینید ، این را می گوید ، و من دقیقاً همانطور که می گوید انجام دادم.”

در عوض ، پیازا پیشنهاد می کند که استفاده از روش های چابک مانند تفکر طراحی به ما این امکان را می دهد تا “تا آنجا که می توانید وقت صرف کنید ، درک آنچه که کاربر می خواهد. بروید ، یک نمونه اولیه یا نمونه اولیه غیرقابل کار را که شبیه سازی است ، بازگردانید. سپس به عقب برگردید ، [ایده ها را اصلاح کنید] و [با نمونه اولیه دیگر] برگردید. هنگامی که کار خود را با نمونه های اولیه تکرار کردید ، فقط 10٪ زمان ، 10٪ پول و کاربر می بیند محصول نهایی چگونه خواهد بود و می تواند به شما بگوید “بله ، نه ، بله”.

مدیریت دانش باعث افزایش همکاری می شود
متخصصان مدیریت دانش یک هدف مشترک دارند که بر انتشار دانش به کارمند یا کارمندانی که به طور فعال به دنبال اطلاعات و داده ها هستند متمرکز می شود. روش به اشتراک گذاری این داده ها معمولاً از طریق ابزارهایی مانند Sharepoint ، یک اینترانت داخلی یا ویکی ، و هشدارها و پیام های اطلاعاتی از طریق نرم افزارهای همکاری مانند Slack یا Microsoft Teams است. مدیریت دانش امروزی شروع به تکامل در مدیریت دانش مشارکتی کرده است ، یا همانطور که برخی آن را “همکاری دانش” نامیده اند ، فرایندی از ساختاربندی تعاملات گروهی برای تسهیل حل مشکلات و به اشتراک گذاری دانش.

بر اساس اتحادهای دانش یا “ازدواج” ، همانطور که پیازا به آنها اشاره می کند ، همکاری دانش بر چهار ویژگی متکی است: تمایل به همکاری ، توانایی های یادگیری ، ویژگی های دانش و فعالیت های دانش ، که تحت تأثیر تقسیم ، جریان ، به اشتراک گذاری ، و ایجاد دانش

در محیط های کاری معمولی امروزی ، به اشتراک گذاری دانش بین افراد در بخش های مختلف یک اثر مشترک است که نوآوری دانش را تسهیل می کند و منافع و انسجامی را فراهم می کند که دستیابی به آن دشوار است. KM با شناختن و تلاش در جهت دستیابی به هدف مشترک ارائه کارآمدتر کارکنان به دانش و داده ها از طریق این مکانیسم ها ، در واقع به سمت مدیریت دانش مشترک پیش می رود.

به طور عمده ، به آنچه پیازا در ابتدای این مقاله گفت برمی گردد: تمرکز بر اصول اصلی مدیریت دانش ، یعنی افراد ، فرایند ، محتوا و فناوری. “امروز ، اگر فقط به پیشنهاد مایکروسافت نگاه کنید ، که بسیار غنی است تا جایی که ممکن است گیج کننده باشد ، زیرا آنها دارای SharePoint ، Office 365 ، Teams ، Skype ، Graphs هستند. بنابراین به عنوان یک استراتژی دیجیتالی بسیار منسجم نیست ، اما اگر شما مدیر دانش یا مجری دانش هستید ، می توانید در عرض چند هفته ، برای خود و شرکت خود ، یک زیرساخت بسیار کامل دیجیتالی فعال سازی محل کار ، پیدا کنید. ”

همانطور که پیازا می بیند ، هیچ فناوری خاصی که اخیراً در دسترس قرار گرفته باشد وجود ندارد که مدیریت دانش را تغییر دهد ، بلکه “تأکید مجدد بر برخی جنبه ها ، بیشتر تغییر تعادل” برای استفاده م effectivelyثر از مجموعه گسترده ای ابزارها و روشها برای دستیابی به هدف دانش مشترک اندرسون می گوید که ادامه تشویق خلاقیت و مشارکت از طریق استفاده از فناوری هایی که در حال حاضر برای کارگران دور افتاده و توزیع شده در دسترس است ، بسیار حیاتی است. او به رهبران یادآوری می کند که “این فقط در مورد ویدئو کنفرانس نیست که ارتباطات حضوری و همزمان را تکرار می کند. ابزارهایی که به افراد کمک می کند تا در کار ایجاد و نظر بدهند بسیار مهم است.”

اندرسون-در کتاب اخیرش ، “تسلط بر همکاری” ، نشان می دهد که اگر رهبران بخواهند کار گروهی چند منظوره را بهبود بخشند ، راه حل های از پیش تعیین شده آن را قطع نمی کند-به ما یادآوری می کند که “همکاری در مورد افراد است. گوش دادن ، تسهیل و تنظیم هدف همه اینها هستند. هنوز بحرانی است. ”

نتیجه
مدیریت دانش در سال 2020 انقلابی را تجربه نکرد، اما به منظور همکاری بیشتر در محیط کار بسیار دیجیتالی به پیشرفت خود ادامه داد و بخش مهمی از کمک به مشاغل برای زنده ماندن در بحران عمر ما بوده است. با یادگیری استفاده موثر از همه روشهای همکاری ، مدیریت پروژه و ارتباطات موجود ، همراه با استفاده انتخابی از چند فناوری جدید مانند هوش مصنوعی و نمایش داده های بصری ، کارکنان دانش همچنان نقش حیاتی را در تجارت سازمانی ایفا می کنند.

اخلاق پژوهش: استفاده از این مطلب، صرفا در صورت ارجاع به وب سایت مرجع مدیریت دانش ایران مجاز می باشد.