مصاحبه با کارل اریک سویبی، کسی که اولین بار، اهمیت دانش را مستندسازی کرد || مصاحبه توسط: Alistair Craven
دکتر کارل اریک سویبی دکتر کارل اریک سوئیبی به عنوان یکی از بنیانگذاران مدیریت دانش شناخته می شود ، زیرا پیشگام بسیاری از مفاهیم اساسی بوده است. در سال 1986 او اولین کتاب خود را به زبان سوئدی به نام Kunskapsföretaget  (شرکت دانش بنیان) منتشر کرد که در آن نحوه مدیریت “شرکت های دانش بنیان” – سازمان هایی که تولید سنتی ندارند ، فقط دانش و خلاقیت کارکنان خود را بررسی کرد. این کتاب پرفروش فوری شد و او منبع الهام بخش جنبش سوئدی در مدیریت دانش در تحقیقات و عمل شد.
کتاب او که در سال 1990 (سوئیس “Kunskapsledning” (مدیریت دانش)) منتشر شد ، اولین کتاب جهان با عنوان “مدیریت دانش” در عنوان بود. او همچنین دارای کرسی مدیریت دانش در دانشکده تجاری Hanken فنلاند است و به عنوان مشاور شرکت های سراسر جهان عمل می کند. یکی از ابزارهای توسعه یافته توسط وی Tango® است ، تنها شبیه سازی تجاری سازمان دانش در جهان و همراه آنلاین آن – TangoNet®.
سوال: آیا می توانید درباره وب سایت خود ، Sveiby Knowledge Associates ، به ما بگویید؟
کارل اریک سویبی:
وب سایت های www.sveiby.com و www.sveibytoolkit.com دو وب سایت من هستند. آنها ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند ؛ در www.sveiby.com همه چیزهایی را که نوشته ام برای بارگیری رایگان بارگذاری کرده ام. Sveiby Toolkit یک سایت تعاملی است که شامل نسخه های آنلاین برخی از ابزارهایی است که من توسعه داده ام.

سوال: شما اغلب به عنوان یکی از بنیانگذاران مدیریت دانش شناخته می شوید ، زیرا پیشگام بسیاری از مفاهیم اساسی هستید. با این حال ، شما اظهار داشتید که در واقع از مفهوم “مدیریت دانش” خوشتان نمی آید. چرا این چنین است؟
کارل اریک سویبی:

مشکل این اصطلاح این است که نشان می دهد دانش شیئی است که می توان “مدیریت” کرد. این اساساً اشتباه است و باعث شده شرکت ها میلیاردها دلار را در سیستم های کم و بیش بی فایده فناوری اطلاعات غرق کنند. در عوض ما در مورد دیدگاه متفاوتی در مورد انجام تجارت صحبت می کنیم. بنابراین من اصطلاح “رویکرد دانش بنیان” را به مدیریت ، به استراتژی ، به تجارت و غیره ترجیح می دهم. یا “Knowledge Enabling” (Nonaka) زیرا آنها بیشتر در مورد آنچه ما در این زمینه تلاش می کنیم به آن برسیم می گویند. آنها اصطلاحات بهتری هستند زیرا توصیف کننده طرز فکر و رویکرد جدیدی برای انجام کسب و کار هستند و یک دیدگاه انسانی را توصیف می کنند ، نه یک فناوری. مدیریت دانش یک اصطلاح ضعیف است ، اما من فکر می کنم ما با آن گیر کرده ایم ، زیرا این یک استاندارد عملا شده است.
ABB ، زیمنس ، موتورولا و اریکسون از جمله مشتریانی هستند که از تخصص شما بهره مند هستند. برخی از دستاوردهای کلیدی شما در همکاری با چنین سازمانهای برجسته چه بوده است؟
کارل اریک سویبی:
من در ظرفیت های بسیار متفاوتی کار کرده ام. به عنوان عضو هیئت های مشاوره ، یا به عنوان مشاور در مسائل بسیار خاص مدیریت دانش ، مانند اینکه با “جزایر دانش” چه باید کرد یا راه اندازی یک ابتکار مدیریت دانش در سراسر شرکت ، یا آموزش مردم برای شروع “تفکر مبتنی بر دانش”. به دلیل محرمانه بودن مشتری نمی توانم جزئیات را بگویم.
سوال: شما از اوایل دهه 1980 در مورد مدیریت سازمان های دانش و دانش تحقیق کرده اید. به نظر شما این رشته در 20 سال گذشته چگونه پیشرفت کرده است؟
کارل اریک سویبی:
دهه 80 میلادی زمانی بود که چند نفر از ما – بدون شناخت یکدیگر – برخی از مفاهیم کلیدی این رشته را توسعه دادیم ، که در دهه 1990 به “مدیریت دانش” معروف شد. با نگاهی اجمالی ، می توانیم در آن مرحله اصلی ترین مسأله اساسی تعیین کننده را ببینیم: آیا دانش یک هدف است یا یک توانایی انسانی؟ این مسئله هنوز حل نشده است.
دهه 1990 دهه اینترنت بود و جای تعجب نیست که این مرحله بعدی توسعه را مشخص کرد. KM ارتباط مستقیمی با راه حل های فناوری اطلاعات داشت و کسانی که معتقد بودند دانش یک موضوع است و کم و بیش همان اطلاعات است ، دستور کار را تعیین کردند. مدیریت دانش داخلی متمرکز شد ، تمرین کنندگان مشتریان را فراموش کردند و بسیاری از “پدران” احساس ناامیدی کردند. با این حال ، پس از سرخوشی فناوری اطلاعات به هم ریخته و راه حل های فناوری اطلاعات وعده ها را عملی نکرده اند ، این زمینه بسیار بالغ و پیچیده شده است. ما در حال حاضر شاهد راه حل های بیشتر انسان محور هستیم و من کاملاً خوش بین می شوم. ما ممکن است در آینده حتی به حدی برسیم که من از آن دفاع می کنم: اینکه رهبران شرکتها از منظر دانش به کسب و کار خود نگاه کنند.
سوال: به همراه Klas Mellander شما Tango را ایجاد کردید که اولین شبیه سازی تجاری سازمان دانش در جهان است. آیا می توانید مفهوم پشت تانگو و مزایای آن را ارائه دهید؟
کارل اریک سویبی:
کاملاً ثابت شده است که شبیه سازی دومین روش برای یادگیری است (بهترین واقعیت است!) زیرا شرکت کنندگان در یک دنیای شبیه سازی شده “با انجام کار یاد می گیرند”. یادگیری نحوه تفکر متفاوت بسیار سخت است. سخنرانی ها و اسلایدهای پاورپوینت برای دستیابی به این هدف بی فایده است. تانگو یک شبیه سازی تجاری برای تجربه چگونگی عملکرد کسب و کار از منظر متفاوت دانش بنیان است. شرکت کنندگان کشف می کنند که چگونه تغییر تمرکز از مدیریت دارایی ها و سودهای ملموس به مدیریت دانش و دارایی های نامشهود ، مانند تصویر ، شایستگی ها و نوآوری ، سودآوری را افزایش می دهد. شرکت کنندگان در تانگو “در واقعیت” با تعامل با یکدیگر می بینند که چگونه این عوامل نامشهود به طور مستقیم با نتایج مالی مرتبط هستند و استراتژی های عملی را برای مدیریت آنها یاد می گیرند.
شبیه سازی در حال حاضر دهمین سال خود را جشن می گیرد و بسیار موفق تر از آن چیزی است که می توانستم تصور کنم. بیش از 50،000 مدیر شبیه سازی را گذرانده اند و هنوز بی نظیر است.
سوال: به عنوان یک متخصص در این زمینه ، چه کلماتی خردمندانه را می توانید به مدیران دانش با خواندن این مصاحبه ارائه دهید؟
کارل اریک سویبی:
من چندان نمی توانم بگویم که بر خرد باستانی غلبه می کند! با این حال ، به من اجازه دهید یکی از نقل قول های مورد علاقه خود را (از لائو تزو 600 C قبل از میلاد) به اشتراک بگذارم:
ما برای یک اتاق در و پنجره می سازیم. اما این فضاها هستند که اتاق را قابل زندگی می کنند. در حالی که ملموس دارای مزایایی است ، اما این ناملموس است که آن را مفید می کند.
سوال: در نهایت ، کدام مقاله یا کتاب بیشترین تأثیر را بر چشم انداز حرفه ای شما داشته است ، و چرا؟
کارل اریک سویبی:
احتمالاً رسانه مارشال مک لوهان و شوک آینده تافلر. من آنها را در دهه 1970 زمانی که مدیر Unilever بودم خواندم. این کتابها من را وادار کرد که درباره تحصیلات مدیریت بازرگانی خود و محیط سازمان بزرگ زیر سال بروم ، و کتابها مرا تشویق کرد که به حرکت بپردازم و “کسب و کار دانش” خود را با “کارگران دانش” تشکیل دهم و مدیریت را از “دیدگاه دانش” دیگری آغاز کنم. به البته ، این خیلی قبل از آن بود که من آگاهانه چنین شرایطی را در مورد کاری که انجام می دادم قرار داده باشم!

نشانی منبع اصلی:

 Alistair, C. An interview with Karl Erik Sveiby. [Online]. available ate:  (https://www.emeraldgrouppublishing.com/archived/learning/management_thinking/interviews/sveiby.htm

اخلاق پژوهش: استفاده از این محتوا صرفا در صورت استناد به مرجع مدیریت دانش ایران مجاز می باشد