مصاحبه شونده: جنیفر باکاوایا

مسولیت: مسول مدیریت دانش برنامه های سازمان ملل، اوگاندا

مقدمه

جنیفر باکایاوا مدیریت دانش/مسئول یادگیری USAID/اوگاندا RHITES-N ، Activity است که گروه Panagora پیمانکار فرعی URC برای آن است. او در ارتباطات ، مشارکت ذینفعان و فعالیتهای آموزشی در هشت منطقه از منطقه آچولی در اوگاندا پیشرو است و در حال پیشرفت پروژه های مدیریت دانش ، ارتباطات و تحقیقات بهداشتی برای بهبود نتایج بهداشتی در جوامع برای فعالیت RHITES است.
شما از چه چیزی  برای کار در گروه Panagora الهام می گیرد؟

گروه پاناگورا به من اجازه داد تا مدیریت دانش (KM) را تمرین کنم ، که از زمان گذراندن دوره کارشناسی ارشد به طور کامل انجام نداده بودم. در KM من می خواستم با یک تیم جهانی کار کنم ، جایی که بتوانم مهارت های خود را یاد بگیرم و تقویت کنم ، به ویژه در KM. من تیمی دارم که همیشه از من پشتیبانی می کند ، با تماس های تلفنی و کارهای مربوط به آن. تیم به دنبال نیازهای من است ، اطلاعات مورد نیاز را برایم ارسال می کند و هنگامی که درخواست کمک می کنم ، آن را دریافت می کنم. در گروه پاناگورا ، به من آزادی عمل داده می شود تا ایده ها را پیاده کنم و آنها را اجرا کنم. برای من ، این بسیار مهم است.
چرا به حوزه سلامت و مدیریت دانش/همکاری ، یادگیری و سازگاری (CLA) علاقه دارید؟
همه چیز در زندگی بر سلامت می چرخد. اگر بدن سالم یا ذهن سالمی ندارید ، کارهای کمی در سایر بخشها می توانید انجام دهید. بنابراین ، برای من ، سلامتی مهم است. ما باید در بدن ، ذهن و روح خود سالم باشیم تا سایر بخشها نیز موفق شوند. کار در این بخش به شما این فرصت را می دهد که از طریق کار خود بر زندگی دیگران تأثیر بگذارید بدون اینکه کار شما آلوده به سیاست یا درگیری هایی باشد که ممکن است بین گروه ها رخ دهد. اگر کسی اطلاعاتی را که ایجاد کرده اید بخواند یا درگیرش شوید ، این فرصت را دارید که زندگی او را تغییر دهید. وقتی نتایج قبل و بعد را می بینم که نشان می دهد سلامت فرد ، اجتماع یا محیط بهبود یافته است ، از آن لذت می برم. این باعث رضایت من می شود.
من عاشق مدیریت دانش درمورد سلامتی هستم زیرا کارهای زیادی در زمینه اجرا و استراتژی های جدید انجام می شود. اگر دانش به دست نیامده ، منتقل یا به اشتراک گذاشته نشود ، آنقدر خوب است که به هدر می رود. به عنوان مثال ، اگر فردی با دانش اساسی از آنجا خارج شود ، جامعه یا افرادی که به آنها کمک می کردند ، هیچ سودی نمی برند. بنابراین ، مدیریت دانش به من امکان می دهد این کارهای خوب را که دیگران انجام می دهند منتقل کنم ، آنها را به اشتراک بگذارم و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار دهم.
چگونه از USAID در زمینه پیامدهای بهداشتی با استفاده از KM/CLA حمایت می کنید؟
USAID اطلاعات ، داستانهای موفقیت و تصاویر را درخواست می کند و گاهی اوقات وقتی می خواهند بیایند و داستانها را مستند کنند ، درخواست کمک می کنند. من باید به دنبال مصاحبه شوندگان احتمالی در منطقه باشم. سپس ، من با آنها ملاقات می کنم تا ببینم آیا آنها داستانهایی دارند که ارزش گزارش شدن را دارند یا خیر. راه دیگری که من به USAID کمک می کنم ، نظارت بر مارک تجاری فعالیت ها و اطمینان از مارک مناسب فعالیت ها است.
سرانجام ، من با یک تیم همکاری می کنم تا اثرات خود را نشان دهیم یا چگونه به جوامع خود کمک کرده ایم. این تیم داستانهای موفقیت و مطالعات موردی را می نویسد یا عکس می گیرد و اینها با USAID به اشتراک گذاشته می شود و سپس می تواند با ذینفعان گسترده تر و سایر شرکا به اشتراک بگذارد. این نشان دهنده تأثیر USAID بر پیامدهای بهداشتی در منطقه است. من از تیم ارتباطات با مستندات پشتیبانی می کنم یا به هر گونه تماس رسانه ای برای کسب اطلاعات پاسخ می دهم. برندسازی به نمایان شدن USAID نه تنها برای منطقه بلکه فراتر از فعالیت کمک می کند. من به عنوان حصاری بین Activity و رسانه ها عمل می کنم و آنها را در مسیر درست راهنمایی می کنم تا بتوانند اطلاعات صحیح را بدست آورند.
چگونه کار شما از اهداف پروژه سلامت اوگاندا و توسعه در داخل کشور پشتیبانی می کند؟
ما در حال بررسی تغییر رفتار و جوامع سالم در زمینه اوگاندا هستیم. بنابراین ، اگر داستانها مستند هستند ، این داستانها سپس در جوامع به اشتراک گذاشته می شوند. به این ترتیب ، اعضای جامعه که ممکن است ترس داشته باشند که نمی توانند زندگی خود را تغییر دهند ، می توانند از این داستانها درس بگیرند. افراد می توانند یک یا دو فعالیت را انتخاب کنند. می تواند در سطح فردی ، در سطح امکانات ، در سطح جامعه یا حتی در سطح منطقه باشد. بنابراین ، کار من به من ، افراد ، از نظر تغییر رفتار کمک می کند. این امکان یادگیری از دیگران به دیگران ، مانند امکانات ، اجتماعات و یادگیری همتا را فراهم می کند. همچنین به مناطق کمک می کند تا بهترین شیوه هایی را انتخاب کنند که بتوانند خود را با آنچه در منطقه اجرا می کنند تطبیق دهند.
جنبه مهمی از کار شما چیست که می خواهید به اشتراک بگذارید؟
استفاده از داده ها برای بهبود فعالیت بسیار مهم است. هر از گاهی ، تیم داده هایی را ارائه می دهد که ما برای موفقیت یا نیاز به سازگاری تجزیه و تحلیل می کنیم. مدیریت دانش در هر سازمانی مهم است ، چه سلامت باشد، چه فرهنگ جداگانه ، هر بخش باشد. مدیریت دانش کلیدی است زیرا می توانیم یاد بگیریم ، با آن همکاری کنیم ، سازگار شویم و از اختراع مجدد چرخ جلوگیری کنیم. با در اختیار داشتن مدیریت دانش در محل یا مدیر دانش در محل ، تیم ها قصد ندارند آنچه را که قبلاً انجام داده بودند در صورت عدم موفقیت تکرار کنند.
شما ، به عنوان بخشی از فعالیت RHITES-N ، چگونه به بحران COVID-19 پاسخ می دهید؟

ما مجبور شدیم راهکارهایی را برای اطمینان از ادامه کار با وجود محدودیت ها و قرنطینه نسبی دولت اوگاندا ارائه دهیم. در مراکز بهداشتی که ما از آنها پشتیبانی می کنیم ، از پرسنلی که “کلید” محسوب نمی شوند خواسته شده است که در خانه بمانند یا می توانند برای جمع آوری اسناد ، مانند جمع آوری اطلاعات که اطلاعات را جمع آوری می کنند ، و سپس از خانه کار کنند.
فعالیت ها در دفتر ادامه دارد، اما به دلیل چالش ها و محدودیت های حمل و نقل ، همه نمی توانند در حین قرنطینه از مناطق خود به گلو سفر کنند. ما مجبور شدیم خود را وفق دهیم. برخی از مناطق کلیدی فنی که باید در زمین باشند هنوز وجود دارند. به عنوان مثال ، آزمایشگاه ، حسابها ، زنجیره تامین و نظارت و ارزیابی هنوز در حال انجام است. برخی از کارکنان نیز به مدت یک یا دو هفته وارد می شوند و سپس به خانواده خود برمی گردند. ما مجبور شدیم به این شکل سازگار شویم و برخی از ما به طور مجازی کار می کنیم. قبل از همه گیری همه گیر ، ما با مردم به صورت رودررو مصاحبه کردیم. در حال حاضر ، شما باید راه هایی برای دریافت داستان پیدا کنید ، حتی اگر در منطقه نیستید زیرا کار ما باید ادامه یابد. هنگام کار در خانه با استفاده از رابط های مجازی ارتباط برقرار می کنیم. ما هنوز تعدادی کارمند داریم که از نظر امکانات پشتیبانی در دفتر کار می کنند ، اما حتی امکانات بهداشتی شیفت ها را از سه نفر به دو نفر در یک زمان کاهش داده است تا خطرات COVID-19 را به حداقل برساند. ما مجبور شدیم داروها را تحویل دهیم ، زیرا مراجعه کنندگان نمی توانند مانند گذشته به امکانات مراجعه کنند ، بنابراین ما مجبور شدیم داروها را با آنها سازگار کرده و در جوامع برای آنها بیاوریم.
RHITES-N ، آچولی از USAID برای حمایت از پاسخ به COVID-19 در زیر منطقه آچولی کمک دریافت کرده است و با تیم های گروه ویژه منطقه ای برای اجرای فعالیت های تأیید شده همکاری می کند.
ما در تلاش هستیم از منطقه در زمینه به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد COVID-19 مانند فاصله گذاری اجتماعی ، شستن دست ها و استفاده صحیح از تجهیزات حفاظت شخصی حمایت کنیم. ما به پرسنل آزمایشگاهی در منطقه مجموعه داده ها را می دهیم تا در به روزرسانی های هفتگی وزارت بهداشت درباره جمع آوری ، مدیریت و حمل نمونه شرکت کنند. ما اطمینان حاصل می کنیم که موتورسیکلت هایی که نمونه های مشکوک COVID-19 بر روی آنها حمل شده است از نظم خوبی برخوردار هستند.
تیم های ما با تیم های بهداشت روستا کار می کنند تا اطمینان حاصل شود که خانه داران دارای تجهیزات مناسب WASH مانند “نوک ضربه زدن” هستند. تیم ها اطمینان حاصل می کنند که امکانات دستورالعمل های درمانی وزارت بهداشت را مطابق با COVID-19 دریافت و درک می کنند.
سرانجام ، تیم ما بخشی از هشت گروه کاری منطقه است که تقریباً هر هفته برای اطلاع از وقایع مربوطه ملاقات می کنند. از آنجایی که ما یک شریک اجرایی بزرگ در منطقه هستیم ، ما در گروه های وظیفه منطقه عضویت داریم و در مورد آنچه که منطقه در مورد آن آزمایش می کند و در مورد آن بحث می کنیم ، اطلاعاتی داریم.

منبع: مصاحبه اینجا

اخلاق پژوهش: استفاده از این محتوا صرفا در صورت استناد به مرجع مدیریت دانش ایران مجاز است.