تحول مجازی: مدل عملیاتی و ملزومات

نویسنده

  • محمد حسن زاده  

استاد، دانشگاه تربیت مدرس؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران.

 پسوند مجازی به کسب‌وکارها و موجودیت‌های جهان واقعی الصاق شده است. تا چند سال پیش با مشاهده واژه مجازی، فضاهایی مانند وبسایت، شبکه اطلاعاتی، کتابخانه‌های دیجیتال و غیره به ذهن متبادر می‌شد. اما امروزه بیشترین وقت شهروندان در فضاهایی سپری می‌شود که تماماً مجازی هستند. فروشگاه‌ها، کسب‌وکارها، فعالیت‌های پولی و مالی، تفریحات و سرگرمی، و غیره همگی در حال انتقال به فضای مجازی هستند. حرکت شتابان در پیوستن به فضای زیست مجازی حالتی از ناهماهنگی و واماندگی را در بین کسب‌وکارها و به ویژه سازمان‌ها ایجاد کرده است. بسیاری از آنها نسبت به تحول دیجیتال اقدام کرده و برنامه‌هایی را به اجرا گذاشته‌اند، اما به نظر می‌رسد این فرایند به اندازه کافی برای برآورده کردن نیازمندی‌ها متناسب نیست و سازمان‌ها لازم است که تحول مجازی را به عنوان حلقه تکمیل‌کننده و چتر پوشش‌‌دهنده اقدامات پراکنده در دستور کار خود قرار دهند. در این نوشتار به صورت اجمالی اما مفید، مفهوم تحول مجازی و ملزومات و گام‌های آن تبیین گردیده است. تلاش شده است که تحول مجازی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد و بازیگران آن به خوبی شناسایی و معرفی شوند. شش گامِ معرفی شده در این نوشتار می‌تواند راهنمایی برای مدیران، در مسیر تحول مجازی باشد. این نوشتار به عنوان سرآغاز مطالعات دامنه‌دار در خصوص مفهوم تحول مجازی در نظر گرفته می‌شود.

کلیدواژه‌ها

  • تحول مجازی
  • محتوای دیجیتال
  • آمادگی مجازی
  • مدل عملیاتی

متن کامل مقاله در لینک زیر:

کلیک کنید