عاملهای هوشمند و تسهیلات مدیریت دانش: چت جی پی تی و بعد از آن
محمد حسن زاده
استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تربیت مدرس؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران
چکیده
از اواخر سال 2022 میلادی آغاز به کار روبات نرمافزاری چت جی پی تی و استقبال کاربران از قابلیت تعاملی آن، پرسشهای فراوانی را در بین پژوهشگران، مدیران و حتی شهروندان عادی درباره آینده این فناوریها و تاثیرات آنها ایجاد کرد. رشد صعودی شتابان استفاده از این فناوری در اینترنت، این سوال بزرگ را به میان آورد که مدیریت دانش چگونه میتواند از این پیشرفت علمی و فناوری بهرهبرداری کند. هرچند هنوز درباره پیشبینی میزان تاثیرات این فناوری با توجه به ماهیت پویا و متغیر آن بسیار دشوار است، اما پیشبینی کاربردهای مفید آن در عرصه مدیریت دانش چندان سخت نیست. در نوشتار حاضر به صورت مختصر، تاثیرات عاملهای هوشمند مانند آنچه در چت جی پی تی متجلّی شده است، بر افراد، کسبوکارها و مدیریت دانش سازمانی تحلیل شده است. ایدههای مطرح شده در این نوشتار میتواند به استقبال آگاهانه از این فناوری تحولی در کسبوکارها کمک کند. توجه به این تاثیرات در کلاسهای درس مدیریت دانش و سازوکارهای کسبوکار، به برنامهریزی و اقدام اثربخش کمک میکند. عاملهای هوشمند در آینده نزدیک بسیاری از مشاغل و تشکیلات سازمانی را با تغییر جدی روبرو خواهد کرد. این نوشتار میتواند سرآغازی برای اندیشه عمیقتر در این زمینه باشد.
کلیدواژهها
- چت جی پی تی
- عاملهای هوشمند
- مدیریت دانش
- فناوریهای نوین
- هوش مصنوعی
متن کامل در لینک زیر